fredag 17 juni 2011

Första inlägget

Dags för mitt första blogginlägg på kursen Digitalt lärande.


Den första veckan (eller egentligen den andra) har varit mycket intensiv. Eftersom jag avslutade min lärarutbidlning med ventilering och justering av examensarbetet förra veckan, fick jag göra en rivstart denna veckan. Kursrummet är föredömligt upplagd, och formerna för aktiviteter under kursen är beroendeframkallande.. Man börjar bläddra så smått, och hamnar på ett klipp om digital kompetens. Bläddrar vidare och hittar framtidsvisioner, instruktiva definitioner, lärverktyg, skolexempel mm. mm. Att ha delar av litteraturen i form av korta youtubeklipp, har både för- och nackdelar. Man blir översköljd av intressanta fakta och karismatiska talare, och det känns som om man tankar meta-kunskap direkt. Verkligen mycket stimulerande.Det är troligen en chimär, och förmodligen en fälla.. Risken är nog stor att jag behöver skriva ned det jag ser, och tänker – gärna innan nästa filmsnutt, eller textavsnitt, för att kusnkapen ska bli bestående..


Aha-upplevelser.... nja .. det var nog inte några nyheter för mig, direkt, men min alldeles egna nya tanke denna veckan var en skeptisk sådan... Är jag offer för kommersiella krafter, när jag låter mig hänföras av IKT-mediernas inneboende kraft och fenomenala möjligheter till nyskapande inslag i gamla strukturer... Måste man ha allt, göra allt, bara för att man kan.??


Fantastiskt att inte längre få avlöningschecken, som måste lösas in på en bank, för att sedan behöva gå till en annan bank och sätta in pengarna på bankbok, för att inte behöva gå till banken före kl. 15 för att hämta pengar för att handla... Stå i kööö

Jo för sjutton, det är bara att köra..
Som jag ser det blir den största utmaningen under de följade 5-10 åren, att få kommunernas datanät att hänga med.. Hur ska jag kunna införliva digitalt lärande i en skola med 400 elever och 64 datorer. Mobilerna... Jag gjorde en liten studie om digitala verktyg i skolan när jag läste bild3. (DU) Där framkom det att eleverna i högstadiet nästan till 100% hade ständig tillgång till mobiltelefon. Men har de befogenhet/pengar att ringa för? Ska de i så fall betala själva, eller ska skolan ha trådlöst nätverk som de kan använda? Hur långt ska det sträcka sig i så fall..? Ska elever som inte är närvarande få vara med då? Och, slog det mig, ska LÄRAREN finansiera sin kommunikation via mobilen själv? (självklart inte.... ) Ska skolan tillhandahålla mobiltelefoner till alla elever? Istället för böcker...kanske..
Det blev ett långt inlägg, detta. Jag får fortsätta en annan gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar