tisdag 5 juli 2011

Källkritik och söktjänster

KTHB erbjuder en rad kurser i informationssökning, och jag gick igenom en av dem: Information Retrieval When? Where? How? . Kursen var lättläst och förståelig, och jag lärde mig några nya begrepp: Trunkering - (av lat. hugga av) betyder att man sätter ut ett jokertecken /* istället för ändelser till ett stamord, för att öka relaterade träffar. Tesaurus - som är en slags katalog över sökbegrepp olika databaser rekommenderar för olika ämnen. Ett slags sökord, helt enkelt. BOOLESKA operatorer - de små användbara orden OR, AND, NOT som man kan kombinera sina sökord på olika sätt. och slutligen Avståndsoperatorer - med vilka man indikerar på vilket avstånd de olika sökorden ska stå, t.ex. (W) mellan orden betyder att de ska stå i samma mening. (S) betyder att de ska stå bredvid varann.

Jag funderar på vad jag ska göra för projektarbete. Eftersom jag kommer att börja på ett nytt arbete, vore det ju behändigt om jag kunde göra något som är användbart där. Eftersom skolan ska börja använda PingPong, kan en idé vara att konstruera en kurssida där.. alternativt kanske en informations presentation/film/dylikt om vad man får använda i en lärplattform. Upphovsrättsligt, etiskt, osv. Vad får man visa? Vad får man publicera? Vad får man INTE publicera.. Jag sökte litet halvhjärtat (enl. uppdrag) på e-publicering, men kände att det var ganska idiotiskt innan jag gått igenom kapitlet som handlar om det, i kursmaterialet.


Källkritik
Jag har nu gått igenom den utmärkta kursen i källkritik från Lunds Universitetsbibliotek: http://www.lub.lu.se/laeranderesurser/kaellkritik.html
Bortsett från påminnelsen om de många möjligheter att låta sig luras på internet, gav den mig utmärkta övningar och exempel att vidarebefordra till elever.
Kursen var utmärkt upplagd med tydlig röd tråd och underrubriker till varje moment. Övningar låg både på sidan och som pdf-bilaga, för hugade att spara. bra att komma ihåg när jag själv ska lägga upp kurser...

Gick vidare till Pim där de framhöll de ständiga, men relevanta frågorna: Vad? Vem? Varför?

Lunds bibliotekskurs, ovan, var bra, och kan säkert användas för högre studier; gymnasiet/högskola. Eftersom den var ganska djup, tror jag inte att elever i högstadiet kan ta till sig all information. Där kommer jag nog att utgå från det mer överskådliga: Vad? Vem? Varför?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar