Jag diskuterade med min rektor, som visade stor entusiasm över att jag hade idéer, och uppmuntrade flera av dem. Speciellt publicering på Internet tyckte hon var intressant. Sedan tipsade hon mig om att skolan till hösten kommer att införa en Digital lärplattform - PingPong.
Något senare dryftade jag de två sistnämnda förslagen med Lärare på kursen (AA), som hejade på mig att göra något med kursportalen för högstadiet.
Här är min presentation av mina ambitioner: (saxat ur inlämningsuppgift 2c)
Höstterminen 2011 kommer jag att börja jobba på en kommunal högstadieskola, och undervisa i bild. Kommunen har slutit avtal med PingPong och ska börja använda lärplattformen under hösten. Jag tänkte då att jag skulle göra ett förslag till kursupplägg, antingen för bildämnet, eller för skolan.
Jag har många baktankar med att vilja göra det:
- Bild ett ämne som ofta behandlas styvmoderligt och av många ses som en timmas schemalagd avkoppling. Det rimmar illa med den brist på undervisning i visuell kultur och kommunikation som vår digitala värld borde initiera. De nya kursplanerna 2011 framhåller digital kompetens som ett prioriterat område.
- Eftersom mina lektioner kommer att se mycket annorlunda ut än företrädarens, ser jag behovet av att göra någon slags programförklaring för mina kollegor, så de vet vad jag sysslar med.
- Att införa en digital lärplattform på en skola med minimalt antal datorer, kan uppfattas som litet opportunistiskt, och jag anar att användandet av pingpong inte kommer högst i prioriteringslistan, för mina kollegor. Eftersom jag har erfarenhet av pingpong från flera olika högskolor/universitet, hoppas jag kunna visa dem på vilket sätt man kan förenkla sin tillvaro med en lärplattform.
Här kan du läsa mer om visionären på bilden. Den heter Pojken och är gjord av B.M. Barmen
Hej!
SvaraRaderaDet låter som ett väldigt spännande projekt du funderar på! Kul att rektorn är med på noterna också! Har du funderat något på hur man eventuellt skulle kunna inspirera kollegorna till att använda PingPong?
Mvh Helena